donderdag 3 mei 2018

Hoe een vriend en ik dik 5000 euro gaan winnen met het Songfestival



Het was begin maart. De olympische koorts was net gaan liggen. Het succes voor Nederland was groots geweest. Kjeld Nuis was voor mij een troef geweest op Unibet. Ik had een paar mooie bedragen gewonnen door te voorspellen dat hij de 1000 en de 1500 meter zou winnen. Inmiddels druppelden de eerste liedjes voor het Eurovisie Songfestival binnen. Waylon had net na een week van optredens bij De Wereld Draait Door bekendgemaakt met Outlaw in 'em naar Lissabon af te reizen.

Ik zocht een paar leuke liedjes waar we halverwege april op zouden kunnen wedden. Je moet weten dat met het Songfestival goed geld valt te verdienen. Zo dacht iedereen vorig jaar dat Italië er met de winst vandoor zou gaan. Maar Portugal was een gevaarlijke outsider, dus kon je beter daar je geld op zetten. Zo valt er ook te wedden op top vijf-noteringen, top tien-noteringen en plekken in de finale. Als je het een beetje slim speelt, kan je na een week zomaar een paar honderd euro rijker zijn.

Dus maakte ik een playlist en luisterde elk liedje. Totdat ik stuitte op de inzending van Cyprus. Eleni Foureira met het liedje Fuego. Een prima dancetrack met catchy refreintje. Ik zocht op hoe ze er bij de bookmakers op stond. Niet best: rond plek 25. Het verbaasde mij enigszins. Ik zocht meer op over Eleni en ze bleek een ervaren zangeres te zijn. Op YouTube vond ik een clip waarin ze live Fuego zingt. Bloedzuiver, prima act. Ik vroeg me nog meer af waarom de bookmakers haar zo laag inschatten.

Ik schakel een vriend in. Hij is wat handiger met wedden. Ik heb een Unibet-account, waarmee ik mooie bedragen ophaal, maar tegen een veel te lage quote. Hij gaat op zoek naar een mooie quote. Die vindt hij: een duizelingwekkende 340 euro. Hij besluit mij te vertrouwen en zet een tientje in. Ik ga voor vijf euro. Samen kunnen we het bedrag van 5.085,00 euro winnen. We fantaseren over wat we met dat bedrag kunnen doen. Uiteindelijk spreken we af: we gaan op vakantie naar Mexico als we winnen.

Inmiddels nadert het Songfestival. Een vrouw die een kip nadoet is favoriet, Waylon heeft bouncende gitaardansers ingeschakeld en de eerste repetities zijn geweest. En Cyprus en Eleni? Eleni heeft een topindruk achtergelaten. Haar repetitie werd in het perscentrum met applaus ontvangen. Bij de bookmakers is ze opgerukt van de 27e plek naar de zevende plek. De andere kanshebbers haken een voor een af. De favorieten die overblijven maken niet een indruk, waardoor er een onbetwiste winnaar is. Sterker nog: volgens mij is Fuego het meest hitgevoelige nummer van het hele festival.

Dat reisje naar Mexico is opeens zo gek niet meer.

Bron: EurovisionWorld


Mijn prognose:
1 Cyprus: Eleni Foureira - Fuego
Ik kan ook niks anders zeggen na mijn relaas hierboven. Eleni is naast een uitmuntend zangeres ook nog eens een prachtige vrouw en een uitstekende performer. Haar dance-act is van topkwaliteit. Ze windt iedereen om haar vinger met haar charmes. Kortom een terechte winnaar.



2 Frankrijk: Madame Monsieir - Mercy
Frankrijk heeft een redelijk afwijkend nummer in het Songfestivalgeweld. Ze leveren kwaliteit met Madame Monsieur. Een nummer dat niet zou misstaan op de playlist van Radio 2. Hoe vaker je het hoort. Hoe lekkerder het ook klinkt. Een topnotering moet erin zitten.



3 Estland: Elina Nechayeva - La Forza
Origineel. Estland stuurt een opera-pareltje naar het Songfestival. Waar de hoge noten meestal in scheurende ballades plaats vinden, vliegt Elina in de coupletten al skyhigh door het nummer. Een klassieke stem op een festival vol smakeloosheid. Als je het aan mij vraagt, dat contrast moet werken.



4 Israël: Netta Barzilai - Toy
Netta doet alsof ze een feministisch boegbeeld is, die een universele boodschap overbrengt. Maar eigenlijk is de Israëlische zangeres gewoon een grote gimmick. De voluptueuze dame doet onder meer een kip na om vervolgens te roepen dat ze niet je speelgoed is. Volgens mij is ze vooral een speelbal in een circus vol gekkigheid. Als dit nummer wint, zou dat het imago van het Songfestival opnieuw een flinke duw geven.

5 Bulgarije: Equinox - Bones
Bulgarije is eigenlijk elk jaar goed voor een prima inzending. Alleen op het podium zijn ze niet altijd even sterk. Daar heeft Equinox dit jaar ook last van. Moeilijk nummer voor een perfecte act. Desondanks toch een plek in de top vijf.



Kunnen we ook nog lachen? Zijn er nog dramatische inzendingen?

Hongarije: AWS - Viszlat nyar
Echt lachen ga je hier niet van. Maar AWS is wel een buitenbeentje op het Songfestival. Gierende gitaren en scheurende stembanden. Dat zien we niet vaak. Vergeleken met deze takkeherrie uit Hongarije maakte voormalige winnaar Lordi met Hardrock Hallelujaj een vrolijke liefdesballade.



Macedonië: Eye Cue - Lost and found
In Macedonië houden ze blijkbaar van veel. Stel je houdt van chocolade, macaroni, kippenpoten en winegums, dan kan je dat prima los van elkaar eten. Maar als je het in de blender gooit met een toefje slagroom, dan wordt het een verschrikking. Dat is precies wat Eye Cue heeft gedaan met allemaal muziekstijlen. Als je geen ADHD hebt, kan je zomaar symptonen er van hebben aan het einde van dit nummer.



Verenigd Koninkrijk: SuRie - Storm
Je zou verwachten dat ze in het Verenigd Koninkrijk genoeg muzikaal talent hebben rondlopen. De keuzes voor de inzendingen naar het Songfestival lijken echter niet door talent te worden gemaakt. Storm van SuRie kan ook gevonden worden in een eindejaarsvoorstelling op een middelbare school in een willekeurig dorp. Leuk geprobeerd, maar het dansje van die vier meisjes uit groep 5 maakte toch net wat meer indruk.





En Waylon dan?
Ondanks dat Waylon met een prima nummer verschijnt op het Songfestival, zie ik geen topklassering voor hem. De dansers zijn echt te veel op het podium. Het einde van Outlaw in 'em is al redelijk chaotisch, dit versterkt het alleen maar. De finale zie ik hem nog wel bereiken, maar hij zal tevreden moeten zijn met een notering rond de veertiende plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten